Rasfunderingar

Går hela tiden i funderingar kring vad nästa hund ska bli för något. I helgen har jag fått anledning att fundera ännu mer!
Var på Guldhunden och tittade på lydnadstävling igår och träffade då Angelica som tävlade med duktiga jappen Sami. Hon har också världens härligaste kelpie, Grimm. Hon berättar att en släkting till honom planeras paras till hösten. En tik som tydligen är lite utöver det vanliga.
Kelpie är en av raserna jag blivit mer intresserad av sen jag började fundera kring att ev byta ras på nästa hund. Att nu dessutom ha förmånen att känna någon som verkligen kan rasen är enbart ett stort plus!

Vad vill jag då med nästa hund? Det jag med säkerhet vet är att jag letar efter en ras som är ett säkrare kort mentalt, tänker då framför allt på rädslor. Med nästa hund vill jag inte vara begränsad i träning och ev tävling för att hunden är reserverad på ett negativt sätt eller har andra rädslor.
Vill ha en mer träningsbar och förigare hund. En hund som arbetar för glädjen att få arbeta med mej! Jag vill däremot inte ha träningsnarkoman som kräver timvis av mental stimulans dagligen, det har jag själv inte motivation till eller tid. Tror jag söker en mittimellan hund -kan man säga så? Fast kanske lite mer åt narkomanhållet än soffpotatishållet 🙂

Förstår ni att jag har mycket att fundera över innan jag har bestämt mej? Om jag någonsin kommer bestämma mej..

I övrigt har helgen spenderats utomhus som vanligt. Idag tog Ebun och jag vara på solskenet med en 2 timmars promenad i skogen för att sedan åka till stallet och rida en stund. Chevy, unghästen, är helt fantastisk fortfarande! Nu har vi provat på uppsutten trav också. Inga konstigheter för honom inte, han leker vidare med sitt grimskaft i munnen och travar på, taktfast och utan dumheter! Coolhästen!

Detta inlägg publicerades i Hem. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Rasfunderingar

  1. Anna skriver:

    En i min spårgrupp har en kelpie, jäkligt trevlig ras! Lagom i storlek o har alltid lite energi över till ngt kul!

Lämna en kommentar